منوی اصلی
آمد
Amadgp.ir/گروه معماری و املاک آمد
  • آرمان حبیبی چهارشنبه 30 بهمن 1398 07:47 ب.ظ نظرات ()


     اسکیس طراحی شهری       

           

    همه چیز در مورد کنکور عملی طراحی شهری

      

     

    زمان: دهه سوم تیر ماه- (سال 97 : صبح شنبه مورخه  23/4/97

    مکان:منحصرا در شهر تهران- (سال97: دانشگاه امیرکبیر -دانشکده های سمت چپ آقایون، دانشکده های سمت راست خانوم ها )

    مدت آزمون:3 ساعت

    زمان بسته شدن درب حوزه امتحانی:7 صبح

    زمان شروع فرآیند آزمون :7:30

    زمان باز کردن دفترچه سوالات: 8:00

    از ساعت 8:00 الی 9:30 : اجازه راه رفتن ندارید (جهت هر کاری مثل دستشویی و... اجازه ندارید.)

    پایان آزمون:11:00

     

    وسایل مجاز: كدرشته 1351 (طراحی شهری) لازم است مداد ،روان نویس مشكی، خط كش(معمولی و اشل)، گونیا، پاك كن، مداد تراش و یك تخته شاسی كه كاغذ A3 و به راحتی روی آن قرار گیرد را به همراه داشته باشند و از آوردن سایر ابزار ترسیمی دیگر خودداری نمایند.

    میز و صندلی: صندلی های معمولی هست و خبری از میز ترسیم نیست البته میتوانید روی زمین هم بشینید.

    به هر یك از داوطلبان كدرشته امتحانی 1351 (طراحی شهری) برای انجام پروژه عملی یك دفترچه آزمون شامل چند برگ به ابعاد A3 به صورت دفترچه به ضمیمه برگ سوال در جلسه آزمون داده خواهد شد كه لازم است داوطلبان پاسخ سوالات را در همان دفترچه بنویسند.

     

    در مورد شیت های A3نیز با اختصاص 30 دقیقه به هر شیت می توانیم به زمان بندی مناسب دست پیداکنیم.ضروری است در پایان نیز بسته به ویژگی های شخصی خود تایمی را به مرور،اصلاح،ریزه کاری هایی مثل دورگیری یا افزودن رنگ و سایه و احیاناپرکردن جاهای خالی و عقب افتاده اختصاص دهید.از عناصر یک شیت طراحی شهری می توان به نوشته،نقشه،کروکی و...اشارهکرد.نوشته ها یا Textها در سه سایز بزرگ (برای تایتل ها)،متوسط (برایتیترها) و کوچک (برای توضیحات) دسته بندی می شوند.

    فرآیند طراحی شهری

    عبارت است از روش و روندی که ما را به جواب می رساند.به طور کلی فرآیند طراحی شهری شامل مراحلِ شناخت، تحلیل،هدفگذاری و طراحیمی باشد. اگرچه این مراحل به تناسب موقعیت طراحی و نوع سوال، تغییرکرده،از شیت اصلی حذف شده و دگرگون می شود ولی پایبندی ذهنی و رعایت چنین 4 چوبی در اکثر پروژه ها توصیه شده و نتایج هر بخش در قالب نوشتار و گرافیک مناسب تدوین و ارائه می شود. لذا آشنایی داوطلبان با تکنیک ها و فنون مختلف بیان تصویری از یک طرف و از طرف دیگر چگونگی استفاده از این تکنیک ها درفرآیند طراحی شهری ضروری به نظر می رسد

    در قسمت شناخت به بررسی داده ها و داشته های مسئله و اطلاعات موجود می پردازیم.همان طور که می دانیم مولفه های یک فضای شهری شامل فرم،عملکرد و معنا(یا به بیانی فرم-فضا-فعالیت) می شود.با در نظر گرفتن تقسیم بندی مذکور جهت دستیابی به یک مکان پایدار لازم است مولفه های زیبایی شناختی،عملکردی،معنایی و زیست محیطی طرح موجود مورد بررسی قرارگیرند.در مرحله شناخت با بررسی اطلاعات موجود توسط ترسیم کروکی و توضیحات کوتاه مرتبط به یک جمع بندی کلی از داشته های مسئله خواهیم رسید.سپس درمرحله ی تحلیل با بررسی نقاط قوت و ضعف و به تبع آن فرصت ها و تهدیدهایموجود در منطقه اهداف طرح را مشخص کرده و در انتها طرح نهایی را ارائه میدهیم.

    مولفه های زیبایی شناختی مربوط به شکل و کالبد محیط یا منطقه ی طرح موردنظر است و شامل :

    -
    خط آسمان(شکسته،مقعر،...)

    -
    رنگ و نوع مصالح موجود

    -
    بافت(در نما:از لحاظ مخروبه یا فرسوده بودن بافت-در پلان:ارگانیک یا غیرارگانیک بودن،ریزدانه یا درشت دانه بودن)

    -
    تناسبات و محصوریت(جداره و نما)

    -
    ارتفاع

    -
    کفسازی

    -
    سیمای شهر و منطقه(با ترسیم مقطع عرضی و تحلیل آن)

    -
    توده و فضا(جهت نمایش توده توصیه می شود از به کارگیری رنگ مشکی یک دست خودداری کنید،برای این منظور می توانید از تکنیک رنگ ،هاشور و یا تلفیقی از این دو استفاده کنید.

    مولفه های عملکردی در رابطه با فعالیت هایی است که در فضای شهری  انجام می گیرد و بر دو قسم کاربری های موجود و دسترسی های سایت می باشد.این مولفه پای اصلی اکثر طرح هاست و بررسی آن در شیت از ضروریات محسوب می شود. ترسیم دیاگرام و نقشه ی کاربری های موجود به همراهکروکی،پرسپکتیوهای کوچک یا مقاطع عرضی در قسمت اول انجام گرفته و در زمینه ی دسترسی نیز با در نظر گرفتن سلسله مراتب راه(آزادراه-بزرگراه-شریانی درجه 1-شریانی درجه 2-جمع و پخش کننده-فرعی بن باز-فرعی بن بست)و نیزپیاده راه،مسیر دوچرخه،حمل و نقل عمومی و پارکینگ به بیان داده های مسئله می پردازیم.

    مولفه های زیست محیطی معرف میزان پایداری یک مکان و شامل مواردیچون اقلیم منطقه(باد-تابش-رطوبت)،پوشش گیاهی و توپوگرافی،آلودگی(هوا-صوتی-بصری) و دید و منظر(انسداد دید-دید و منظرمطلوب)می شود.به جز آلودگی باقی موارد در یک پلان یا پروفیل عرضی ترسیم میشود.

    همان طور که می دانیم هدف طراحی شهری تبدیل فضا به مکان است و این مهم تنها زمانی صورت واقعیت به خود می گیرد که فضا با حضور مردم معنا پیداکند.در این میان مولفه های معنایی بیان کننده ی عوامل موثر بر معنی بخشی به یک فضای شهری چون خاطره انگیزی،خاطره ی جمعی،هویت مکان،حس تعلق،غنای حسی و همه شمول بودن هستند.مرور کتاب محیط های پاسخده به عنوان مثال ایده های خوبی را در این زمینه به شما خواهد داد.

    حواس پنجگانه درمکان هایی چون رستوران،عطاری و بازار ادویه (تحریک حس بویایی)،طبیعت پیرامون،گنبد،مناره و رنگ های دلنشین فضای شهری(حس بینایی)، صدای طبیعت یا سروصدای ناشی از حضور دستفروش ها در یک مکان(حس شنوایی) و نهایتا کفسازی یا جنس مصالح متفاوت و یا حضور آب ( حس لامسه) در ایجاد حس مکان به ما یاری می رسانند،و در این میان هرچه تعداد حواس درگیر شده بیشترباشد نتیجتا بر غنای حسی مکان نیز افزوده شده و میزان خاطره انگیزی محیط در ذهن شخص نیز افزایش خواهد یافت.

    علاوه بر این فضاهای شهری گوناگون دارای هویت های متفاوت و یا گاهی ترکیبی از چند هویت مختلفند،برای مثال مکان هایی چون امام زاده ها،مساجد و برخی ازشهرها دارای هویت مذهبی هستند،در حالیکه بعضی دیگر چون میدان نقش جهان،گنجعلی خان و یا سبزه میدان دارای هویت تاریخی هستند.از نمونه های دیگردر این زمینه می توان به هویت حکومتی میدان بهارستان،هویت نظامی میدان توپخانه،هویت تفریحی مکان هایی چون دربند یا میدان تجریش،هویت تجاری بازارتهران و میدان تجریش و هویت فرهنگی مکانی چون خیابان انقلاب اشاره کرد.

    مقصود از همه شمول بودن یک مکان نیز قابیلت آن در زمینه ی میزان پوشش دهی نیازهای انواع گروههای سنی،جنسیت های مختلف و افراد با توانایی های جسمی متفاوت(برای مثال تعبیه ی رمپ برای معلولین) است.بادر نظر گرفتن متوسط توانایی حرکت انسان(500متر) توجه به مسیرهای پیاده،شعاع محله وفواصل ایستگاه های حمل و نقل(نهایتا 1 کیلومتر) ضروری به نظر می رسد.

    تحلیل
    به معنای سنجش،آنالیز و ارزیابی داده ها و داشته هایی است که در قسمت شناخت مورد بررسی قرار گرفت.در مورد شیت های 70*50 این قسمت به عنوان نتیجه گیری و حسن ختام شیت اول و به عبارتی رابط شیت اول و دوم عمل می کند.(البته ادغام مراحل شناخت و تحلیل نیز امکان پذیر و آسان تر است،ولی درصورت بررسی مجزای این دو قسمت خوانایی شیت ما افزایش خواهد یافت. (روش های مختلفی در زمینه ی تحلیل داده ها در طراحی شهری موجود است که از آن جمله می توان به روش سوات SWOT،مکان سنجی
    Place Check
    روشی که در آن برخلاف سایرین از متخصصین،مسئولان و مردم استفاده می شود و مولفه محور است.در کتاب اسناد هدایت طراحی شهری-رابرت کوان،گلکار-می توانید به طور کامل با این روش آشنا شوید. و چیدمان فضا Space Syntax که عبارت است از بازگویی نحوه ی چیدن فضا،روشی متخصص محور بوده واکثرا برای شهر استفاده می شود، اشاره کرد.
    در این میان انتخاب بهینه در آزمون اسکیس استفاده از روش سوات است.این روش بر چهار محور اصلی بررسی نقاط قوت Strength،نقاط ضعف Weakness،فرصت ها Opportunity وتهدیدها
    Threat
    موجود استوار است.(البته همان طور که می دانید این روش مختص بهبهشتی هاست،دانشگاه تهران تحلیل را بر پایه ی مسائل،امکانات و نیازها میسنجد که با کمی دقت متوجه جامعیت و وضوح بیشتر روش سوات خواهیم شد چراکه به بیانی مسائل همان نقاط ضعف و تهدیدهای موجود،امکانات همان نقاط قوت وفرصت ها بوده و نیازها نیز بیانگر هدفگذاری نهایی است.(
    شاید بعضی از دوستان در تشخیص و تفکیک این موارد از هم کمی به مشکل بربخورند.در یک کلام می توان گفت نقاط ضعف و قدرت مسائلی هستند که به صورتبالفعل در محیط طراحی وجود دارند،و در مقابل فرصت ها و تهدیدها،امکانات ویا خطراتی هستند که پتانسیل آنها در محیط وجود دارد و درصورت برنامه ریزی مناسب و یا بالعکس عدم برنامه ریزی به فعلیت درآمده و موجب ارتقاء و یا پایین آمدن مولفه های طراحی شهری می شوند.


    برای روشن شدن مطلب به عنوان مثال میدان تجریش را بررسی خواهیم کرد:
    -
    نقاط قوتهویت مذهبی-جزء میدان های اصلی تهران
    -
    نقاط ضعف: نامناسب بودن مکان پایانه-اغتشاش حرکتی(سواره و پیاده)-عدم امنیت عابر پیاده
    -
    فرصت هالبه های رودخانه فرصت مناسبی برای ایجاد سرزندگی-محوطه ی جلوی امامزاده جهت ایجاد یک فضای شهری-بافت فرسوده ی موجود فرصتی برایبازسازی
    -
    تهدیدها: بافت فرسوده ی میدان-قفل شدن میدان از لحاظ ترافیکی-خطر سیلاب رودخانه

    به این ترتیب به راحتی می توانیم نکات مثبت و منفی را از هم تفکیک نموده و بررسی کنیم.نکته ی قابل ذکر دیگر اینکه یک موضوع در عین حال که می تواندنقطه ی قوت تلقی شود،می تواند تهدیدی نیز برای منطقه به حساب آید.برای مثال در طراحی جداره ی یک رودخانه،در نظر گرفتن آن به عنوان فضای جاذب جمعیت و هوای تمیز(مولفه ی زیست محیطی) به عنوان نقطه ی قوت به حساب آمده و از طرف دیگر تبدیل محیط اطراف به زباله دانی نقطه ی ضعف محسوب می شود.همچنین ایجاد یک محیط سرزنده به عنوان یک فرصت تلقی شده و در مقابل خطرسیلاب به عنوان یک تهدید قرار می گیرد.

    به طور خلاصه در شیت اصلی(اگر نوع سوال استفاده از روند طراحی را میطلبید.)بخشی را به بیان نقاط قوت و ضعف(فرصت ها و تهدیدهای موجود را نیزدر قالب قوت و ضعف بررسی می کنیم نه جدای از آن)به همراه کروکی اختصاص میدهیم.در این قسمت هم با همان 4 مولفه ی اصلی سروکار خواهیم داشت:
    در قسمت زیبایی شناختی میزان یکنواختی،تعادل یا اغتشاش را بررسی خواهیم کرد.
    در مولفه های عملکردی سازگاری و ناسازگاری کاربری های موجود،مقیاس کاربری ها،تنوع و اختلاط آنها را مدنظر قرار می دهیم.در قسمت دسترسی ها نیز رعایت سلسه مراتب دسترسی در طرح،دسترسی متناسب با کاربری های داخل(ظرفیت)،لزوم وجود پیاده راه،مسیر دوچرخه،پارکینگ و حمل و نقل عمومی را متذکر خواهیم شد.
    هم چنین میزان آلودگی محیط،چگونگی شکل گیری مسیرها(توپوگرافی)،دید و منظر مطلوب یا نامطلوب و وجود آسایش اقلیمی در بخش مولفه های زیست محیطی مرور خواهد شد.
    در قسمت مولفه های معنایی نیز به میزان انعطاف پذیری،چند عملکرده بودن،همه شمول بودن(در نظر گرفتن رمپ معلولین) و...توجه می کنیم


    تحلیل نما
    شامل:  ارکان نما (وزن های افقی و عمودی نما (و اجزای نما )بازشوها)می شود.مواردی که در این قسمت بررسی می شوند عبارتند از تناسبات نما،تقارن،تعادل(هم وزنی و برابری وزن های افقی و عمودی) و استحکام بصری(از لحاظ تعداد بازشوها و نوع مصالح).


    دانلود فایل کامل:همه چیز در مورد کنکور عملی طراحی شهری


    آخرین ویرایش: سه شنبه 12 فروردین 1399 12:09 ب.ظ
    ارسال دیدگاه
  • آرمان حبیبی شنبه 19 بهمن 1398 11:33 ب.ظ نظرات ()

    طراحی معماری1

    Architectural Design I

    همه چیز در مورد طراحی معماری

    طراحی معماری1 از دروس مهم و اصلی معماری است.که جایگزین «طرح معماری» از برنامه درسی قدیمی شده است . طراحی معماری ( 1 )، بعنوان اولین پروژه ای که دانشجو با آن مواجه میشود، باید نکات و یافته های سه کارگاه مقدمات طراحی معماری ( 1 ) و ( 2 ) و ( 3 ) را در قالب یک تمرین (طرح) با هم تألیف کند. در این پروژه تمرین و آموختن روش دستیابی به ایده کلی و پرورش آن برای رسیدن به طرح معماری یعنی سیر از سوال به جواب مورد تاکید است. البته، موضوع این طرح، به عنوان اولین طرح دانشجو، شایسته است به گونه ای باشد که متکی بر الگوی ذهنی از پیش تعیین شده ای نباشد و در عین حال موضوعی ساده، واضح، و کم حجم باشد. برای مثال: طراحی یک کارگاه تولید و فروش خارج از شهر (کارستان)، طراحی یک فضای استراحت بین شهری (لمکده)

     

    سرفصل درس :

    این درس، بسته به قابلیت های دانشجویان هر دوره و متناسب با نظر مدرس درس میتواند در قالب های شکلی متفاوتی که دانشجو را در رسیدن به یک طرح و یک هدف هدایت میکند، ارائه گردد. در نتیجه رئوس مشخص از پیش تعیین شده ای برای آن پیشنهاد نمی گردد. البته مواردی همچون چگونگی حل مساله و در نظر گرفتن نیازهای طرح در هنگام طراحی، ایده پردازی و پی بردن به نقاط قوت و ضعف طرح هر دانشجو به گونه ای که بتواند با شایستگی ها و استعدادهای خود در زمینه طراحی آشنا شود و نیز برخورد مناسب با چالش های مختلفی که می تواند خاص هر طرح باشد، از الزامات این درس است.

     

    حال با توجه به دو  برنامه درسی موجود ، این درس را تشریح میکنیم :

     

    1-     برنامه درسی  جدید،  مصوب سال 1395  که در دانشگاه تهران  و بعضی دانشگاه ها طبق آن تدریس می گردد  و آخرین بار توسط دانشگاه فردوسی بازنگری شده است و تا سال 1402 معتبر است .

    2-     برنامه درسی قدیمی ، مصوب شورای عالی برنامه ریزی سال 1377 که همچنان در دانشگاه علم و صنعت  و بعضی دانشگاه ها طبق آن تدریس می گردد. لازم به ذکر است که در برنامه درسی قدیم عنوان درس «طرح معماری»  است.

     

     

    مشخصات کلی،برنامه و سرفصل دروس کارشناسی مهندسی معماری بازنگری شده مورخ 6/10/95:

    دانلود فایل کامل:طراحی معماری


    آخرین ویرایش: یکشنبه 10 فروردین 1399 12:41 ب.ظ
    ارسال دیدگاه
  • آرمان حبیبی سه شنبه 15 بهمن 1398 12:25 ب.ظ نظرات ()

    بیان  معماری        1      

    Architectural Communication 1

    همه چیز در مورد بیان معماری


    بیان معماری از دروس مهم و پایه معماری است  که با توجه به دو  برنامه درسی موجود ، این درس را تشریح میکنیم :

     

    1-     برنامه درسی  جدید،  مصوب سال 1395  که در دانشگاه تهران  و بعضی دانشگاه ها طبق آن تدریس می گردد  و آخرین بار توسط دانشگاه فردوسی بازنگری شده است و تا سال 1402 معتبر است .

    2-    برنامه درسی قدیمی ، مصوب شورای عالی برنامه ریزی سال 1377 که همچنان در دانشگاه علم و صنعت  و بعضی دانشگاه ها طبق آن تدریس می گردد.


    مشخصات کلی،برنامه و سرفصل دروس کارشناسی مهندسی معماری بازنگری شده مورخ 6/10/95:

    دانلود فایل کامل:بیان معماری


    آخرین ویرایش: جمعه 15 فروردین 1399 12:28 ب.ظ
    ارسال دیدگاه
  • آرمان حبیبی سه شنبه 15 بهمن 1398 12:19 ب.ظ نظرات ()

    مقدمات طراحی معماری 1

    Architectural Basic Design I

    همه چیز در باره   مقدمات طراحی معماری

    مقدمات طراحی معماری از دروس مهم و پایه معماری است  که با توجه به دو  برنامه درسی موجود ، این درس را تشریح میکنیم :

    1-     برنامه درسی  جدید،  مصوب سال 1395  که در دانشگاه تهران  و بعضی دانشگاه ها طبق آن تدریس می گردد  و آخرین بار توسط دانشگاه فردوسی بازنگری شده است و تا سال 1402 معتبر است .

    2-     برنامه درسی قدیمی ، مصوب شورای عالی برنامه ریزی سال 1377 که همچنان در دانشگاه علم و صنعت  و بعضی دانشگاه ها طبق آن تدریس می گردد.

    دانلود فایل کامل:مقدمات طراحی معماری

    آخرین ویرایش: جمعه 15 فروردین 1399 12:22 ب.ظ
    ارسال دیدگاه
  • آرمان حبیبی دوشنبه 14 بهمن 1398 05:11 ب.ظ نظرات ()

    مقاومت مصالح و سازه های فلزی

    Strength of Materials and Steel Structures

    همه چیز در مورد مقاومت مصالح و سازه های فلزی



    دانلود فایل کامل:مقاومت مصالح و سازه های فلزی

    آخرین ویرایش: پنجشنبه 14 فروردین 1399 05:21 ب.ظ
    ارسال دیدگاه
  • آرمان حبیبی دوشنبه 14 بهمن 1398 12:31 ب.ظ نظرات ()

    معماری اسلامی1

    Islamic Architecture I

    همه چیز در مورد  معماری اسلامی


    دانلود فایل کامل:معماری اسلامی

    آخرین ویرایش: پنجشنبه 14 فروردین 1399 12:45 ب.ظ
    ارسال دیدگاه
  • آرمان حبیبی دوشنبه 14 بهمن 1398 12:11 ب.ظ نظرات ()

    متره و برآورد

    Estimating

    همه چیز در مورد  متره و برآورد

    متره و برآورد از دروس مهم و اصلی کاشناسی پیوسته معماری است. مقصود از گذراندن این درس اشراف و احاطه دانشجویان به فرایند محاسبه مقادیر کارها و برآورد مبلغ پروژه های ساختمانی در مراحل مختلف چرخه حیات پروژه )فازهای پروژه( است. در این درس دانشجویان با انواع روش های برآورد، قیمت گذاری، اصول کلی متره باز و بسته، فهرست بها، آنالیز بها، قیمت های جدید و ...آشنا می شوند. درس متره و برآورد می کوشد تا دانش و علم مورد نیاز برای محاسبه مقادیر کارها و برآورد مبلغ پروژه های ساختمانی از روی نقشه ها، مشخصات فنی و سایر مدارک تولید شده در انتهای هر فاز از چرخۀ حیات پروژه را برای دانشجویان فراهم کند.

    بخشی از سرفصل درس :

    * اهمیت متره و برآورد و کاربردهای عملی آن در فازهای مختلف پروژه

    * پروژه و فازهای مختلف آن.

    * بررسی کلی اسناد پیمان شامل: مشخصات فنی عمومی، نقشه ها، مشخصات فنی خصوصی، بخشنامه ها، استانداردها،

    شرایط عمومی و خصوصی پیمان و برنامه زمان بندی کلی

    * متره و برآورد و قیمت گذاری و انواع آنها

    * آشنایی با جزئیات خاص نقشه ها

    * اصول تهیه ریزمتره، خلاصه متره و دفترچه متره مقادیر کارها

     

     

    حال با توجه به دو  برنامه درسی موجود ، این درس را  به طور کامل تشریح میکنیم :

    1-     برنامه درسی  جدید،  مصوب سال 1395  که در دانشگاه تهران  و بعضی دانشگاه ها طبق آن تدریس می گردد  و آخرین بار توسط دانشگاه فردوسی بازنگری شده است و تا سال 1402 معتبر است .

    2-     برنامه درسی قدیمی ، مصوب شورای عالی برنامه ریزی سال 1377 که همچنان در دانشگاه علم و صنعت  و بعضی دانشگاه ها طبق آن تدریس می گردد.

    مشخصات کلی،برنامه و سرفصل دروس کارشناسی مهندسی معماری بازنگری شده مورخ 6/10/95:

    دانلود فایل کامل:متره و برآورد

    آخرین ویرایش: پنجشنبه 14 فروردین 1399 12:14 ب.ظ
    ارسال دیدگاه
  • آرمان حبیبی دوشنبه 14 بهمن 1398 12:07 ب.ظ نظرات ()

    طراحی ساختمان های بتنی

    Reinforced Concrete Building Design

    همه چیز در مورد طراحی ساختمان های بتنی

    طراحی ساختمان های بتنی از دروس مهم و اصلی کارشناسی پیوسته معماری در برنامه درسی جدید است. ،که جایگزین «سازه های بتنی» از برنامه درسی قدیمی شده است. هدف این درس آشنایی با بتن، خواص بتن و تکنولوژی اجرای آن و نیز محاسبه و طراحی ساختمانهای بتنی است. برای دستیابی به این هدف دانشجویان با تکنولوژی ساخت بتن، انواع آن و نحوه طراحی اجزای سازهای در ساختمان های بتنی آشنا میشوند. دانشجویان در پایان درس توانایی طراحی ساختمانهای بتنی معمول چند طبقه را خواهند داشت.

    سرفصل درس:

    تاریخچه بتن

    *ویژگی ها و محدودیت های بتن

    *  مواد متشکله بتن )سیمان، آب، سنگدانه و مواد افزودنی(

     * انواع بتن

    *  ساخت و حمل بتن

     * ماشین آلات بتن

    * ریختن، تراکم و نگهداری بتن

    * میلگردهای بتنی

    * انواع سیستم های سازهای بتنی در معماری

    * مفهوم طراحی به روش حالت حدّی

    * طراحی تیرهای بتن مسلح

    * ستون های بتن مسلح

    * پی های بتن مسلح

    * دال های بتن مسلح

     

    حال با توجه به دو  برنامه درسی موجود ، این درس را تشریح میکنیم :

     

    1-     برنامه درسی  جدید،  مصوب سال 1395  که در دانشگاه تهران  و بعضی دانشگاه ها طبق آن تدریس می گردد  و آخرین بار توسط دانشگاه فردوسی بازنگری شده است و تا سال 1402 معتبر است .

    2-     برنامه درسی قدیمی ، مصوب شورای عالی برنامه ریزی سال 1377 که همچنان در دانشگاه علم و صنعت  و بعضی دانشگاه ها طبق آن تدریس می گردد. لازم به ذکر است که در برنامه درسی قدیم عنوان درس «سازه های بتنی»  است.

    مشخصات کلی،برنامه و سرفصل دروس کارشناسی مهندسی معماری بازنگری شده مورخ 6/10/95:

    دانلود فایل کامل:طراحی ساختمان های بتنی

    آخرین ویرایش: پنجشنبه 14 فروردین 1399 12:10 ب.ظ
    ارسال دیدگاه
  • آرمان حبیبی یکشنبه 13 بهمن 1398 07:00 ب.ظ نظرات ()

    مبانی نظری معماری

    Architectural Theories

    همه چیز در مورد مبانی نظری معماری


    مبانی نظری معماری از دروس مهم و اصلی معماری است. مقصود از گذراندن این درس اشراف و احاطه کلی دانشجویان به رشته و حرفه معماری است. درس مبانی نظری معماری می کوشد تا بصیرت را در مورد کل رشته معماری فراهم کند.

    با طی کردن این درس دانشجویان نسبت به ضرورت آنچه که در آینده خواهند آموخت آگاهی می یابند و تمامی دانسته های خود را در منظومه ای به هم پیوسته و منسجم قرار می دهند.

     

    بخشی از سرفصل درس:

    مباحثی که به تعریف رشته مربوط می شوند

    * پیوند میان معماری و فرهنگ

    * بحث هایی در زمینه شناخت معماری:

    - بحث درباره آموزشکده های معماری - بحث درباره آثار معماری .

    * بحث درباره طبیعت و آنچه که معماران می توانند از آن اخذ کنند

    * بحث هایی در مورد دانش هایی که مهندسان معمار باید بر آنها مسلط باشند:

    دانستنی های علمی - دانستنی های هنری

    بحث پیرامون آینده حرفه ای دانشجویان معماری:

    - نوع مشاغلی که دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی می توانند در آنها مشغول کار شوند

    - فعالیت در دفاتر مهندسین مشاور بعنوان مهمترین فعالیت حرف های فارغ التحصیلان معماری

     

    حال با توجه به دو  برنامه درسی موجود ، این درس را تشریح میکنیم :

     

    1-     برنامه درسی  جدید،  مصوب سال 1395  که در دانشگاه تهران  و بعضی دانشگاه ها طبق آن تدریس می گردد  و آخرین بار توسط دانشگاه فردوسی بازنگری شده است و تا سال 1402 معتبر است .

    2-     برنامه درسی قدیمی ، مصوب شورای عالی برنامه ریزی سال 1377 که همچنان در دانشگاه علم و صنعت  و بعضی دانشگاه ها طبق آن تدریس می گردد.

    مشخصات کلی،برنامه و سرفصل دروس کارشناسی مهندسی معماری بازنگری شده مورخ 6/10/95:

    دانلود فایل کامل:مبانی نظری معماری

    آخرین ویرایش: دوشنبه 11 فروردین 1399 07:04 ب.ظ
    ارسال دیدگاه
  • آرمان حبیبی یکشنبه 13 بهمن 1398 12:32 ب.ظ نظرات ()

    نقشه برداری

    Surveying

    همه چیز در مورد نقشه برداری

    نقشه برداری از دروس مهم و اصلی معماری است  مقصود از ارائۀ این درس آشنایی با فن نقشه برداری، چگونگی برداشت عوارض زمین و نیز پیاده نمودن نقشه های ساختمانی بر روی آن می باشد.

    بخشی از سرفصل درس :

    *کلیات و تعاریف نقشه برداری شامل انواع نقشه برداری به طور اعم )مستوی و ژئودزی(، اصول کلی عملیات تهیه یک نقشه، انواع نقشه و موارد استفاده از آنها، مقیاسها در نقشه برداری، تعاریف سطح تراز، سطح ژئوئید و...

    * خطاها، انواع خطاها، منابع خطاها، محتمل ترین مقدار، خطای استاندارد، خطای معیار، خطای احتمالی، حداکثر خطا، تعریف خطای نسبی با دقت.

    * اندازه گیری فاصله با روشهای معمولی و انتخاب روشها بر حسب نوع وسیله، نوع کار و دقت مورد لزوم، شناسایی وسایل

    اندازه گیری طول به طور مستقیم و غیر مستقیم، نحوه اندازه گیری طول مسقیم بدون موانع، با وجود موانع )در سه حالت(

    * شناسایی وسایل ساده نقشه برداری و کار با آنها، )متر، ریسمان، شاقول ریال شمشه، تراز و نوار مساحی، گونیای مساحی و منشور، ژالون، شیب سنج، تراز دستی، میخ فلزی ارتفاع سنج، قطب نما...)

    * ترازیابی شامل انواع ترازیابی و بررسی خطاها و سرشکنی خطاها در ترازیابی

    * اندازه گیری زاویه ) زاویه یابی ( شامل انواع زاویه و روش های زاویه یابی و ساختمان زاویه یاب

    * تعیین امتداد و موقیعت شامل تعریف انواع شمال و ژیزمان ها و نحوه محاسبه ژیزمان براساس موقعیت و تعیین موقعیت براساس ژیزمان و طول.

     

     

    حال با توجه به دو  برنامه درسی موجود ، این درس را تشریح میکنیم :

    1-     برنامه درسی  جدید،  مصوب سال 1395  که در دانشگاه تهران  و بعضی دانشگاه ها طبق آن تدریس می گردد  و آخرین بار توسط دانشگاه فردوسی بازنگری شده است و تا سال 1402 معتبر است . لازم به توضیح میباشد که در دانشگاه فردوسی نقشه برداری با عنوان «نقشه برداری در معماری» به عنوان درس اختیاری گنجانده شده است اما در سایر دانشگاه نقشه برداری همچنان درس اصلی محسوب می گردد.

    2-    برنامه درسی قدیمی ، مصوب شورای عالی برنامه ریزی سال 1377 که همچنان در دانشگاه علم و صنعت  و بعضی دانشگاه ها طبق آن تدریس می گردد.

    مشخصات کلی،برنامه و سرفصل دروس کارشناسی مهندسی معماری بازنگری شده مورخ 6/10/95:
    دانلود فایل کامل:نقشه برداری
    آخرین ویرایش: چهارشنبه 13 فروردین 1399 12:34 ب.ظ
    ارسال دیدگاه
تعداد صفحات : 2 1 2
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات