موشن گرافیک

موشن گرافیک

motion graphics

همه چیز در باره موشن گرافیک

 

موشن گرافیک:

از دو واژه موشن به معنای حرکت و گرافیک به معنای تصاویری همچون وکتورها و تصاویری که عموما با برنامه های گرافیکی همچون فتوشاپ و … ساخته میشوند، تشکیل شده است.موشن گرافیک ها اصولا به همراه صدا توسط برنامه هایی مالتی مدیا همچون ادوب افترافکت ساخته میشوند.john withney اولین کسی بود که کلمه موشن گرافیک را وارد فرهنگ و لغات مربوط به دنیای مالتی مدیا کرد.

موشن گرافیک را میتوان اینگونه تعریف کرد:دانش ادغام تصاویر و حرکت آنها به همراه صدا که در ساخت تیزر تبلیغاتی،انیمیشن های دوبعدی،برنامه های آموزشی و…کاربرد دارد و عدم نیاز به دوربین و نور و فیلمبرداری و عدم نیاز به بازیگر و استفاده از رنگ های جذاب، تصاویر گرافیکی متنوع و خلق افکت هایی با جذب مخاطب همگی دلایلی هستند که موشن گرافیک امروزه جزو پرطرفدارترین روشها به ویژه برای تبلیغات مورد استفاده است.

موشن گرافیک یک تکنیک فوق العاده برای نمایش ایده های مختلف به صورت خلاصه است. ولی باید خدمت شما عرض کنم که موشن گرافیک فراتر از این است.

 

تعریف

طراحی گرافیک حرکت یا موشن گرافیک یا گرافیک متحرک زیر مجموعه‌ای از طراحی گرافیک است که قوانین طراحی گرافیک را در یک محیط فیلم‌سازی یا یک محیط تولید تلویزیونی (یا دیگر وسایل دیداری در حال تحول موقت)، از طریق به کار بردن انیمیشن (جان بخشی) یا تکنیک‌های سینمایی، به کار می‌برد.

به عنوان مثال علائم حرکتی و ترسیم‌هایی که به عنوان عناوین یک فیلم یا سکانس‌های آغازین یک برنامه تلویزیونی، انیمیشن‌های مبتنی بر وب، لوگو (آرم) شناسایی سه بعدی برای کانال تلویزیون را می‌توان نام برد.

Fluid .1- Organic .2- Vector .3- Hand – Drawn .4- Collage .5-6. Film

اگر چه این فرم هنری برای چندین دهه بی‌اهمیت شده بود ولی در سال‌های اخیر در زمینه مهارت‌های تکنیکی، جهش‌های کمیتی زیادی داشته‌است و اخیراً با توجه به اینکه امروزه رسانه‌ها نقش بسیار بزرگ و با اهمیتی در زندگی پیدا کرده‌اند، موشن گرافیک جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده و به عنوان ابزاری مناسب برای انتقال محتوا در دنیای بصری امروز شناخته می‌شود.

به‌طور معمول زمان آماده‌سازی یک موشن گرافیک باکیفیت به نسبت پایین‌تر از سایر سبک‌های ویدئویی است، همین‌طور قیمت تولید موشن گرافیک به نسبت پایین‌تر از سایر روش‌هاست. برای مثال قیمت تمام شده موشن فلت بسیار کم می‌باشد.

در ابتدا از موشن گرافیک برای متحرک‌سازی آرم و لوگوی شبکه‌های تلویزیونی، کمپانی‌های سینمایی و برخی دیگر از شرکت‌ها یا رویدادها استفاده می‌شد. اما کم‌کم دامنه استفاده از گرافیک متحرک گسترش یافت و برخی از تکنیک‌های سینمای و فیلم‌سازی، همچون صداگذاری حرفه‌ای و مانند آن نیز به آن وارد شد. آنگونه که امروزه موشن گرافیک نقش ویژه‌ای در تبلیغات و اطلاع‌رسانی رسانه‌ای و فیلم‌سازی یافته‌است.

تکنولوژی

ترفیع این فرم هنری عمدتاً به علت پیشرفت تکنولوژی است. برنامه‌های کامپیوتری برای صنعت فیلم و ویدئو بطور وسیعی قوی تر و آماده‌تر شده‌اند. یکی از برنامه‌های عمده که توسط طراحان گرافیک حرکت به کار می‌روند برنامه ادوبی افتر افکتس است که به آن‌ها اجازه ساخت و تغییر گرافیک‌ها در طول زمان را می‌دهد.

طراحی گرافیک حرکت، به بیش از چند ابزار نیاز دارد. تکنیک‌های به کار رفته در این هنر، بستگی زیادی به طراح دارند، اغلب گرایش‌ها به این است که چه تکنیک‌هایی چه موقع به کار می‌روند.

یک طراح حرکت، شخصی کارآزموده در طراحی گرافیک سنتی است که می‌تواند عناصر زمان، صدا و فضا را با مهارت و دانش طراحی خود ترکیب کند. طراحان حرکت می‌توانند با پیشینه‌های فیلم‌سازی یا انیمیشن باشند.

 

نرم‌افزارهای ساخت موشن گرافیک

Adobe After Effects- Blackmagic Fusion- Maxon Cinema 4D- Foundry Nuke- Adobe Premiere Pro- Blackmagic Davinci Resolve- Autodesk Combustion- Autodesk Maya or 3DS Max- Apple Motion- Final Cut pro- Avid Xpress- Adobe Photoshop- Adobe illustrator- SideFX Houdini و …

موشن گرفیک-Amadgp.ir
موشن گرفیک-Amadgp.ir

موشن گرافیک چیست؟

موشن گرافیک گونه ای از فیلم سازی است که برای تولید آن از گرافیک متحرک استفاده می شود. در این آثار دو هنر فیلم سازی و گرافیک با یکدیگر تلفیق شده و از قابلیت های هر دو جهت انتقال محتوا و پیام استفاده می شود. اگرچه گونه هایی از موشن گرافیک مثلا سایه بازی در هنرهای قدیم وجود داشته است اما این تکنیک عمدتا مدیون پدید آمدن نرم افزارهای رایانه ای و گسترش عرصه مالتی مدیا است.

 

کاربرد های موشن گرافیک:

تیزر های موشن گرافیک معمولا دو خصوصیت عمده دارند:

از طریق عناصر بصری گرافیکی تاثیر فوری و جلب توجه کننده ای روی مخاطب می گذارند. همچون دیگر آثار گرافیکی موجز، مینیمال، سمبولیک و نشانه محور هستند.

این دو خصوصیت موجب می شود که هم در فیلم هایی که با هدف برندیگ تولید می شوند کاربرد زیادی داشته باشند و هم در فیلم هایی که به تشریح یک فرآیند می پردازند و مخصوصا فیلم های آموزشی کاربرد بسیاری داشته باشند.

 

تاثیر گذاری رنگ، فرم، بافت، حرکت و… در کنار موسیقی و افکت صدا می تواند برند مورد نظر را در حافظه مخاطب حک کند و رنگ سازمانی، لوگو، تایپوگرافی و دیگر عناصر یک برند را به ناخود آگاه ذهن بیننده ببرد. هویت سازی لوگو و برند در تقریبا تمامی شبکه های تلویزیونی توسط تیزرها، آرم استیشن ها، وله ها، تیتراژ، opener ها، اعلام برنامه ها و میان برنامه های موشن گرافیک انجام میشود.

از سوی دیگر موجز بودن و سادگی مینیمالیستی موشن گرافیک و استفاده از نماد ها کمک می کند تا برای اهداف آموزشی و پرزنت ها بسیار مفید باشد. به عنوان مثال تشریح یک ایده استارتاپی و یا فرایندی که قرار است اجرا شود اما مردم از ساز و کار آن اطلاعی ندارند با این روش بسیار مناسب است.

از سوی دیگر با توجه به اینکه عنصر داستان و درام در موشن گرافیک نسبتا کمرنگ تر از دیگر تکنیک های فیلم سازی است می توان گفت که عمق و ماندگاری اثر تبلیغات و محتوای این آثار کمتر از تکنیک های دیگری چون انیمیشن های داستانی است. شاید بتوان گفت تاثیری سریع و قوی اما با ماندگاری قدری محدود تر.

 

تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک

انیمیشن بیشتر جنبه داستانی دارد و غالبا محتوای خود را از طریق داستان به بیننده منتقل می کند اما موشن گرافیک بیشتر با تکیه بر تصویر و عناصر بصری از جمله فرم، رنگ، بافت و ترکیب بندی و حرکت محتوای خود را ارائه می دهد. گرچه استفاده از عناصر بصری، موسیقی، صدا و حرکت ، وجه مشترک انیمیشن و موشن گرافیک هستند اما روایت داستانی معمولا در انیمیشن غالب است.

انیمیشن بیشتر شخصیت محور است اما موشن گرافیک غالبا تصویر محور.

انیمیشن غالبه به لایه های زیرین داستانی، روانی، احساسی و فلسفی شخصیت ها و پرسوناژ ها می پردازد اما موشن گرافیک بیشتر به جنبه های سمبولیک، نشانه شناسی و تشریح رویدادها و فرایندها می پردازد. از این رو کاربرد موشن گرافیک بیشتر در صنعت تبلیغات و بردینگ است و انیمیشن در صنعت سرگرمی و سینما.

غالب ارائه انیمیشن بیشتر به سینمای داستانی نزدیک است. غالب هایی چون سریال تلویزیونی، فیلم سینمایی، انیمیشن های کوتاه داستانی و … اما غالب ارائه موشن گرافیک بیشتر به تیزرهای تبلیغاتی، تیتراژ و عنوان بندی، کلیپ های آموزشی و… نزدیک است.

آثار انیمیشن بیشتر با تکنیک تدوین تداومی تدوین می شوند که برای روایت داستانی معمول تر است. اما آثار موشن گرافیک بیشتر با تکنیک غیر تداومی و غیر خطی که فاقد تداوم زمانی و مکانی رویدادهاست و بیشتر به ارائه محتوا تکیه میکند تا روایتی دارای توالی رویدادها.

هنر motion graphics القای حس است. نه صرفاً زیبایی ظاهری! پس باید در کمترین زمان بتوانیم با ساخت یک ویدئو کوتاه، مفهوم را برسانیم.

 

مجوبیت موشن گرافیک

شاید به تازگی تیزرهای تبلیغاتی با حالت های دوبعدی را در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام دیده باشید، که با شخصیت های کارتونی طراحی شده اند.معمولاً مخاطبین در فضای مجازی ترجیح میدهند فیلم های جذاب را انتخاب کنند.پس باید ویدئو های را بسازید که در یک نگاه هر کاربر آنلاینی را ترغیب کند و روی motion graphics شما کلیک کند.

 

موشن گرافیک یک هنر ساده در عین پیچیدگی

موشن گرافیک را میتوان خیلی حرفه ای با صدای یک گوینده ترکیب کرد، بدون نیاز به دوربین حرفه ای و تجهیزات یک استدیو.

هر موضوعی را با ارزان ترین قیمت، بهترین کیفیت را نمایش میدهد. معمولاً یک تیزر تبلیغاتی موشن گرافی را هر کسی تمایل دارد یکبار هم که شده است تماشا کند.

فرض کنید شما قصد دارید آموزش زبان انگلیسی بدهید.و برای این کار نیاز به تبلیغات دارید.روش های مختلفی وجود دارد.ولی یکی از بهترین روش های مد روز، استفاده از تصاویر باکیفیت یا تیزرهای موشن گرافیک است.خیلی ساده میتوانید با طراحی چند کاراکتر کارتونی به همراه صدای خودتان،خیلی ساده در دل مخاطبان بروید. چون با کودک درون آنها ارتباط برقرار کرده اید.

 

ویژگی های کلیدی موشن گرافیک

۱-به عنوان یکی از معروف ترین سبک های ویدئو پرزنتیشن (معارفه) شناخته شده است.

۲-این یکی از سبک های رسمی و غیر رسمی برای هر بیزنس محسوب می شود.

۳-با ترکیب رنگ و المان های مختلف باعث جذاب تر شدن ویدئو های آموزشی می شود.

۴-یکی ار بهترین سبک ها برای ترکیب ایده هاست.

۵-موشن گرافیک برای نمایش آمار، ارقام، دسته بندی محصولات استفاده می شود.

۶-موشن گرافیک یک راه کار عملی برای ساده کردن مفاهیم پیچیده و کسل کننده به محتوای جذاب است.

 

قدرت بصری شگفت انگیز

بازاریابان آنلاین همیشه از جلوه های تصویری استفاده می کنند تا پیام خودشان را ساده تر کنند. استفاده از موشن گرافیک به معنای قابل فهم تر کردن محتوا است. این یک اتفاق شانسی نیست.

همه ما از دیدن لذت می بریم و دوست داریم در سریع تر زمان ممکن هر چیزی را درک کنیم.

این یعنی ما تمامی اطلاعات ورودی به مغزمان را بعدا سریع تر به یاد میاوریم. چون تمامی اعداد، ارقام و نکات به صورت تصویری در ذهن ما قرار گرفته است. هر چقدر جلوه های تصویری جذاب تر باشد ماندگاری در ذهن بیشتر میشود. در نتیجه موشن گرافیک برای مغز انسان قابل درک است.

 

منابع:

وبسایت زاگرس فیلم

وب سایت ویکی پدیا

آرشیو مرکز هنری اجتماعی آمد

وب سایت راستا آی تی

 

گردآوری و پژوهش توسط بخش معماری و شهرسازی،مرکز هنری اجتماعی آمـد

Amadgp.ir

گروه معماری واملاک آمد

Instagram.com/Honar.memari.shahrsazi

لطفا درصورت کپی از مطلب  لینک مستقیم را ذکر نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*